NWT

21 Jan 2018:

About Franck piano quintet 19 Jan 2018

with

the TREITLER quartet and pianist Aristo Sham

"The sound of the performance was fantastic, balanced to the smallest detail. All solos clean and meticulous formulated in the strings. The ability of the pianist Aristo Sham to be a supporting foundation and partly to smooth out all his lines glossy in terms of expression as technical meaning was genius."

 

"The group's interpretation of César Franck's emotionally explosive piano quintet in f minor from 1880 got a moving performance on an international level."

Tobias Ringborg,

Conductor and violinist. Member of the Swedish Royal Acadmy of Music

”The Treitler quartet is a highly serious and ambitious ensemble who, with the right support and conditions could play can go far and become an important part of the Swedish and international music scene."

NWT

21 Jan 2018:

About the Glafsjorden festival concert

20 Jan 2018

"Two movements from the Swedish romantic composer Valborg Aulin’s String quartet in F major was played by the ”Treitler Quartet”. But the work was interrupted, between the movements, by Aristo Sham’s first performance of "Apple Variations" over a fake phone signal from the audience that once knocked his participation in a major American piano competition that was broadcasted on TV! For me the music became like a drunken's dreamy vision of a string quartet playing on the beach and you yourself lie on the bottom after your last breath - listening! Then it was absurdly fun! And Valborg Aulin's final bounced home and put everything in order for the funeral. A little brilliant twist"

   REVIEWS

[The Treitler Quartet is] a young ensemble with fresh appetite [...] instrumentally well accomplished and with powerful expression.
Dalademokraten 6/7 2015

Recension i Örnsköldsviks Allehanda 4/7-2016

 

"Den årligt återkommande musikfestivalen i Arnäs kyrka har en tydlig ambition att hålla hög musikalisk och konstnärlig nivå. Kriterier som med råge infriades när Treitlerkvartetten öppnade fredagskvällen med stråkkvartetter av Maurice Ravel och Ludwig van Beethoven, två giganter i musikhistorien med vitt skilda uttrycksätt och musikstilar.

 

1900-talskomponisten Ravel står i särklass bland sin tids impressionistiska förhållningssätt med ett klangligt frigörande och en förmåga och vilja att måla musiken i alla tänkbara färgers kolorit, skapa undersköna melodier och liksom låta alla intryck och infall i musikens väsen stödja varandra. Kvartetten i F-dur komponerad av en 28-årig Ravel 1903 har precis det där med en lekfullt sökande tonalitet, sköna tidvis jazziga rytmer och klanger och undersköna melodier i spännande mix. I händerna på Treitlerkvartetten blev det också en närmast fulländad tolkning med musikalisk nerv och intensitet, liksom ett både livfullt och reflekterande musikaliskt samtal mellan fyra lyhörda och insatta medlemmar.

 

Stråkkvartett tillhör den kammarmusikaliska form som i sina bästa stunder har alla verktyg för att skapa musikalisk kommunikation och närhet, och där ytterligt väl- och renspelande Treitlerkvartetten är ett föredöme. Fyra unga kammarmusiker som funnit varandra under åren vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och hållit i och utvecklat den gemensamma passionen för kvartettspelets konst parallellt med utlandsstudier och ett flertal internationella uppdrag."

 

"...ett lika genomarbetat och övertygande spel i Beethovens stråkkvartett Harpan nr 10 i Ess-dur opus 74..."

Recension i DalaDemokraten 6/7-2015

Busig stråkkvartett.

Lekfullt och förtätat med en ung ensemble med stor aptit.

Treitlerkvartettens konsert i Nusnäs ärevördiga missionshus, byggt 1878, denna dallrande sommarlördag får mig att tänka på ett helt annat konsertbesök, i Hudiksvall för drygt 30 år sedan. Fresk-kvartetten spelar, och jag sitter med min då fyraåriga dotter på första bänk, beredd till hastig reträtt om ungen skulle tröttna. Men hon bara sitter och gapar och suger i sig alltihop. Först i det sista numrets sista sats, i rivigt allegro, stöter hon armbågen i sidan på mig. Jaha, nu är det dags, tänker jag och gör mig beredd att ta dottern med mig och gå därifrån innan hon börjar störa. Men hon har inte alls tröttnat. Pappa, vad busigt dom spelar! viskar hon förtjust.

Och busigt spelar Treitlerkvartetten, Oscar Treitler, förstafiol, Caroline Waldemarsson Treitler, andrafiol, Sofia Hansen (vikarie för barnlediga Jonna Inge), altfiol och Emma Beskow, cello. Det är en ung ensemble med frisk aptit på kvartettspelandets utmaningar, gott instrumentalt kunnande och ett kraftfullt uttryck i spelet.

En av Joseph Haydns många kvartetter inleder, nr 55 i D-dur op 71:2. Här finns massor av lekfulla inslag, musikerna utväxlar ideliga blickar och roade leenden, det är liv och lust. Ändå är spelet vårdat. Särskilt de sammanhållna nyanseringarna imponerar, crescendi och diminuendi känns närmast organiska.

Av helt annat slag är Aulis Sallinens (f 1935) stråkkvartett nr 3 från 1969, med titeln Aspekter på Peltoniemi Hintriks begravningsmarsch. Den ensatsiga kvartetten är ett variationsverk över en finsk folkmelodi. Förstafiolen och cellon presenterar temat oktaverat, non vibrato. Oscar Treitler och Emma Beskow får fram klangfärgen i ett vältrampat snarkverk, eller något mer korrekt en JP Nyström-orgel, medan Caroline Treitler och Sofia Hansen imiterar en spröd kantele med sina pizzicatoknäppningar. Sallinen har inte sparat på effekterna i variationerna, vassa sul ponticello-partier växlar med mjukt sordinerade klanger. Särskilt läckert blir ett kort fugerat parti.

Efter paus får vi höra Edvard Griegs stråkkvartett nr 2 i g-moll op 27 från 1877-78. Verket bygger på en tidigare tonsättning av en Ibsen-dikt, som handlar om mötet mellan spelmannen och näcken. Treitler-kvartetten tar fram det trolska hos Grieg. I den tredje satsen, Intermezzo, dansas både pols och halling, och i finalen, Presto al saltarello, galopperar en flock halvvilda hästar över Hardangervidda.

Som extranummer bjuder Treitlerkvartetten på ett förtätat arrangemang av Benny Anderssons Om min syster. Kvartetten omgrupperar sig, och bara cellisten Emma Beskow förblir sittande. Det märks, att låten har personlig betydelse för musikerna: tre av kvartettens medlemmar har gift sig till just denna musik.

Bedjen och eder skall warda gifvet; söken och I skolen finna står att läsa ovanför Kers Lars altartavla i Nusnäs missionshus. Den publik som sökt sig till Nusnäs denna lördag har sannerligen funnit.

Gustaf Berglund